Vyhledávač

  
Loading

Články

Beseda se squaterem Lukášem Borlem

1 7

Vložil(a)
7.1.2011 21:21  RssIcon

Tématem poslední besedy z cyklu Taky mezi námi byl squatting a povídat si k nám o něm přijel squater Lukáš Borl.

Ačkoliv se mohlo posluchačům zpočátku zdát, že se názory pana Borla pohybují tak vysoko nad realitou, že jsou pro „spořádaného“ občana neakceptovatelné (např. jeho krajně idealistická omluva nelegálního odběru vody squatery tvrzením, že by voda měla být zdarma dostupná všem stejně jako vzduch), podařilo se panu Borlovi postupně převést pozorného posluchače k názorům squattingu smířlivějším, ba přesvědčit je o smysluplnosti tohoto alternativního náhledu na život. Jak toho dosáhl, ptáte se?
Předně publiku vysvětlil, že přes nejrůznější motivace lidí stát se squatery v zásadě existují dva základní typy squattingu: divoký squatting (squatting narkomanů, bezdomovců a ostatních individuí stojících na pokraji společnosti) a tzv. squatting politický, kterým se squateři snaží upozornit na negativní jevy v lidské společnosti podobně, jako to dělají herci na jevišti. Kdežto herci snažící se v angažovaném divadelním kusu apelovat na lidský rozum a obrátit diváky ke skutečným hodnotám odehrají svou komedii během dvou hodin a poté se vrátí zpět ke svému pohodlnému konzumnímu způsobu života, hrají squateři svou komedii stále, předvádějí ji svým životem. Ano, pan Borl představil squaterství jako zaměstnání! Jako zaměstnání, které chce nás ostatní upozornit na nešvary kolem nás stejně kontroverzním, ba pobuřujícím způsobem, jak to dělají některá umělecká díla. A my, diváci, máme stejně jako v případě návštěvy divadla dvě možnosti: buď si ze hry „něco“ vezmeme, zapřemýšlíme, vyvodíme závěry, jež se snažíme naplnit, nebo na ni prostě zapomeneme. Ani squateři, ani autoři uměleckých děl nás nenutí přejímat jejich názory. Je na nás, zda se tím, že nasloucháme a přemýšlíme, dokážeme obohatit či nikoliv. To, že nelegálně odebírají vodu, mě ruší a odsuzuji to, ale nemusím proto ještě odsoudit squatting jako takový. A co že nám to vlastně squateři říkají? Např. to, že lze žít podstatně skromněji, než žijeme, že lze žít svobodněji, než žijeme, že lze žít šťastněji, než žijeme; že věci mohou sloužit déle, než jsme zvyklí je používat; že někomu pomoci je víc než pořídit si nový LCD televizor... A squateři - někteří – se skutečně pomáhat snaží: ve squatech se pořádají výstavy a koncerty, jež umožňují tvořit a těšit se z lidského tvoření i lidem, kteří jsou zcela bez prostředků, některé squaty se angažují v oblasti charity atp.
Čím na posluchače náš host dále zapůsobil, byl jeho klid a trpělivost při představování svých, řekněme velmi netradičních, názorů. Činil tak bez okázalého zdůrazňování své odlišnosti, bez pohrdání lidmi, kteří dávají na rozdíl od squaterů přednost pohodlí konvenčního způsobu života, bez agresivního vnucování vlastních postojů, bez podrážděnosti, s jakou někteří reagují na projevené pochybnosti o správnosti jejich názorů. Nesnažil se představit squatting jako cestu ze „společenského bahna, v němž přešlapujeme,“ netvrdil, že budoucnost světa a jeho záchrana je závislá na squaterech a jejich idealistických názorech na společnost, nýbrž prezentoval ho jako alternativu pro ty, kteří jsou ochotni v laboratoři squaterských komunit idealistické, mnohdy snad naivní názory o světě ověřovat.
Je ovšem jisté, že něco jiného je povídat si s inteligentním člověkem o squattingu (a pan Borl nás svým projevem i přes své idealistické názory přesvědčil o tom, že se mezi squatery inteligentní lidé vyskytují) a jeho ideálech, něco jiného je bydlet vedle squatu, kde se do rána hlasitě koncertuje…
Myslím, že mohu závěrem konstatovat, že beseda svůj cíl splnila: dala našim žákům příležitost poznat méně známý menšinový názor. Rovněž jim připomněla – jako ostatně každá z besed tohoto cyklu - , že „nálepky,“ kterými občas lidi kolem nás opatříme, např. to je squater, to je muslim, to je křesťan, to je royalista (monarchista), to je Rom, to je Ukrajinec, to je lesba, to je gay atd. takto označené jedince v žádném případě necharakterizují natolik dostatečně, abychom si na ně podle nich mohli udělat názor. Squatery spojuje pouze to, že žijí ve squatech, muslimy a křesťany jejich víra, monarchisty zase jen snaha vytvořit u nás konstituční monarchii, Romy jejich původ, Ukrajince jejich kultura a řeč, gaye a lesby jejich sexuální orientace – víc společného však mají sotva! Každý z nich je člověk, individualita, která má jedinečné názory, zkušenosti, od ostatních se liší vzděláním, svými schopnostmi, svým rozumem, svými city, svým charakterem, svými zvyky, svým životem, svými touhami a sny… Toto poznání dává našim žákům možnost získat odstup od předsudků, které házejí lidi se stejnou „nálepkou“ do jednoho pytle.
Na závěr zpráva pro naše budoucí žáky: pan Borl slíbil, že na příští besedu přijede i se svým squateřím potomkem J.
 
Za tým pořadatelů besedního cyklu Taky mezi námi besedu zhodnotil Jiří Posselt
 

2 Počet komentářů ...


ブランドN級品ブランドコピー 代引き,スーパーコピー時計,ブランドN級品,楽天コピーブランド,,偽物ブラン日本最大級の最高のスーパーコピーブランド財布激安代引き販売店,スーパーコピー時計の激安老舗.!国内外No.1時計コピー工房,アフターサービスも自ら製造したスーパーコピー時計なので、技術力でお客様に安心のサポー トをご提供させて頂きます。スーパーコピー代引きN品をご 購入の方は、こちらへ.弊社は正規品と同等品質のコピー品を低価で お客様に提供します!すべての商品は品質2年無料保証です。100%実物写真ですし、品質が完璧です!"スーパーコピーブランド財布激安 偽物財布激安コピー ルイヴィトン財布偽物,偽物財布コピー2015年新作スーパーコピーロレックス,スーパーコピーロレックス時計通販スーパーコピー品その他の世界一流ロレックススーパーコピー時計品を扱っています。ホームページをクリックして商品をご覧下さい.ロレックスコピー,業界No.1人気スーパーコピーロレックス腕時計専門販売
# シャネル 時計 クロノグラフ レディース

By TrackBack on   9.5.2016 3:37

LOUIS VUITTON(バッグ?財布?小物)GUCCI(バッグ?財布?小物)PRADA(バッグ?財布?小物)HERMES(バッグ?財布?小物)ドルチェ&ガッバーナ(財布?小物) CHANEL(バッグ?財布?小物)TIFFANY(バッグ?財布?小物)
# グッチ キーリング

By TrackBack on   26.5.2016 21:56