Vyhledávač

  
Loading

Články

Beseda se squaterem Lukášem Borlem

1 7

Vložil(a)
7.1.2011 21:21  RssIcon

Tématem poslední besedy z cyklu Taky mezi námi byl squatting a povídat si k nám o něm přijel squater Lukáš Borl.

Ačkoliv se mohlo posluchačům zpočátku zdát, že se názory pana Borla pohybují tak vysoko nad realitou, že jsou pro „spořádaného“ občana neakceptovatelné (např. jeho krajně idealistická omluva nelegálního odběru vody squatery tvrzením, že by voda měla být zdarma dostupná všem stejně jako vzduch), podařilo se panu Borlovi postupně převést pozorného posluchače k názorům squattingu smířlivějším, ba přesvědčit je o smysluplnosti tohoto alternativního náhledu na život. Jak toho dosáhl, ptáte se?
Předně publiku vysvětlil, že přes nejrůznější motivace lidí stát se squatery v zásadě existují dva základní typy squattingu: divoký squatting (squatting narkomanů, bezdomovců a ostatních individuí stojících na pokraji společnosti) a tzv. squatting politický, kterým se squateři snaží upozornit na negativní jevy v lidské společnosti podobně, jako to dělají herci na jevišti. Kdežto herci snažící se v angažovaném divadelním kusu apelovat na lidský rozum a obrátit diváky ke skutečným hodnotám odehrají svou komedii během dvou hodin a poté se vrátí zpět ke svému pohodlnému konzumnímu způsobu života, hrají squateři svou komedii stále, předvádějí ji svým životem. Ano, pan Borl představil squaterství jako zaměstnání! Jako zaměstnání, které chce nás ostatní upozornit na nešvary kolem nás stejně kontroverzním, ba pobuřujícím způsobem, jak to dělají některá umělecká díla. A my, diváci, máme stejně jako v případě návštěvy divadla dvě možnosti: buď si ze hry „něco“ vezmeme, zapřemýšlíme, vyvodíme závěry, jež se snažíme naplnit, nebo na ni prostě zapomeneme. Ani squateři, ani autoři uměleckých děl nás nenutí přejímat jejich názory. Je na nás, zda se tím, že nasloucháme a přemýšlíme, dokážeme obohatit či nikoliv. To, že nelegálně odebírají vodu, mě ruší a odsuzuji to, ale nemusím proto ještě odsoudit squatting jako takový. A co že nám to vlastně squateři říkají? Např. to, že lze žít podstatně skromněji, než žijeme, že lze žít svobodněji, než žijeme, že lze žít šťastněji, než žijeme; že věci mohou sloužit déle, než jsme zvyklí je používat; že někomu pomoci je víc než pořídit si nový LCD televizor... A squateři - někteří – se skutečně pomáhat snaží: ve squatech se pořádají výstavy a koncerty, jež umožňují tvořit a těšit se z lidského tvoření i lidem, kteří jsou zcela bez prostředků, některé squaty se angažují v oblasti charity atp.
Čím na posluchače náš host dále zapůsobil, byl jeho klid a trpělivost při představování svých, řekněme velmi netradičních, názorů. Činil tak bez okázalého zdůrazňování své odlišnosti, bez pohrdání lidmi, kteří dávají na rozdíl od squaterů přednost pohodlí konvenčního způsobu života, bez agresivního vnucování vlastních postojů, bez podrážděnosti, s jakou někteří reagují na projevené pochybnosti o správnosti jejich názorů. Nesnažil se představit squatting jako cestu ze „společenského bahna, v němž přešlapujeme,“ netvrdil, že budoucnost světa a jeho záchrana je závislá na squaterech a jejich idealistických názorech na společnost, nýbrž prezentoval ho jako alternativu pro ty, kteří jsou ochotni v laboratoři squaterských komunit idealistické, mnohdy snad naivní názory o světě ověřovat.
Je ovšem jisté, že něco jiného je povídat si s inteligentním člověkem o squattingu (a pan Borl nás svým projevem i přes své idealistické názory přesvědčil o tom, že se mezi squatery inteligentní lidé vyskytují) a jeho ideálech, něco jiného je bydlet vedle squatu, kde se do rána hlasitě koncertuje…
Myslím, že mohu závěrem konstatovat, že beseda svůj cíl splnila: dala našim žákům příležitost poznat méně známý menšinový názor. Rovněž jim připomněla – jako ostatně každá z besed tohoto cyklu - , že „nálepky,“ kterými občas lidi kolem nás opatříme, např. to je squater, to je muslim, to je křesťan, to je royalista (monarchista), to je Rom, to je Ukrajinec, to je lesba, to je gay atd. takto označené jedince v žádném případě necharakterizují natolik dostatečně, abychom si na ně podle nich mohli udělat názor. Squatery spojuje pouze to, že žijí ve squatech, muslimy a křesťany jejich víra, monarchisty zase jen snaha vytvořit u nás konstituční monarchii, Romy jejich původ, Ukrajince jejich kultura a řeč, gaye a lesby jejich sexuální orientace – víc společného však mají sotva! Každý z nich je člověk, individualita, která má jedinečné názory, zkušenosti, od ostatních se liší vzděláním, svými schopnostmi, svým rozumem, svými city, svým charakterem, svými zvyky, svým životem, svými touhami a sny… Toto poznání dává našim žákům možnost získat odstup od předsudků, které házejí lidi se stejnou „nálepkou“ do jednoho pytle.
Na závěr zpráva pro naše budoucí žáky: pan Borl slíbil, že na příští besedu přijede i se svým squateřím potomkem J.
 
Za tým pořadatelů besedního cyklu Taky mezi námi besedu zhodnotil Jiří Posselt
 

2 Počet komentářů ...


財布、腕時計、バッグ スーパーコピー 当店の主要な経営のブランド:ヴィトン ディオール シャネル グッチ コーチ ロレックスなど. 当社の目標はコピーブランド品質第一、信用第一スーパーコピーブランド、ユーザー第一の原則を守り、 心地よい親切で最高のインターネットサービスご提供することです。 品質を重視、納期も厳守、信用第一は当社の方針です。 弊社長年の豊富な経験と実績があり。 輸入手続も一切は弊社におまかせてください。 質が一番、最も合理的な価格の商品をお届けいたします。
# カルティエ ネクタイピン

By TrackBack on   3.1.2017 9:10

ブランドコピー品激安通販店 メンズ時計専門店をご覧頂き誠にありがとうございます。 豊富な品数を備えているほか、 その最新作品のコピー品を提供する一方。 超人気高級ウブロ・ロレックス・オメガ・フランクミュラー・カルティエ等提供ブランド時計専門店はお客様がご安心に購入 最高ランクの『スーパーコピー』 N級品のみを扱っており、取扱い販売をさせていただいております。スーパーコピーのスーパーコピー)のスーパーコピー販売 ホームページ上でのご注文は24時間受け付けております
# シャネル 2015 クルーズ 英語

By TrackBack on   4.1.2017 2:23