
Spolupráce mezi studenty Gymnázia Jiřího Ortena a žáky Základní školy Kácov pokračovala i v měsíci květnu. Poté, co žáci ZŠ Kácov absolvovali projekt Inflace vedený našimi studenty přímo na naší škole, jsme tentokrát my zavítali do Kácova. A tato spolupráce ukázala, že vrstevnické učení může mít své pevné místo i v hodnocení. Tématem byla finanční gramotnost.
Žáci ZŠ Kácov si v rámci výuky finanční gramotnosti připravili projekty fiktivních firem, které následně obhajovali formou prezentací. Naši žáci je pak hodnotili nejen po stránce obsahu a originality nápadů, ale také po stránce prezentačních dovedností, verbální obhajoby, originality a realismu podnikatelského plánu.
Celé setkání probíhalo v přátelské, ale zároveň profesionální atmosféře. Starší studenti poskytli mladším vrstevníkům cennou zpětnou vazbu, která snad žákům ZŠ pomůže zlepšit nejen své dovednosti, ale i zvýšit motivaci k dalšímu učení. Naopak naši žáci získali zkušenost s hodnocením, naučili se formulovat konstruktivní připomínky a uvědomili si, jak důležité je umět podpořit a inspirovat mladší spolužáky.
Projekt ukázal, že učení může probíhat napříč věkovými kategoriemi a že inspirace může přijít jak od učitelů, tak od samotných žáků. Děkujeme všem zúčastněným. My jsme si ten den užili a doufáme, že i žáci devátého ročníku ZŠ Kácov. Celý projekt se mohl zrealizovat díky minigrantu nadačního fondu Eduzměna.
A já osobně děkuji za spolupráci paní učitelce Iloně Gembiczké, Nele Machkové, Samu Železnému, Janě Jirsové, Dorotce Fisherové, Vojtovi Försterovi, Vojtovi Kolárikovi a Davidu Mudruňkovi, kteří se tohoto projektu účastnili.
A přidávám jednu reakci z týmu studentů GJO (Jana Jirsová)
„Tato možnost zapojit se do projektu je pro studenty přínosná v mnoha ohledech. Neučíte jenom mladší studenty, ale i sebe, a to spoustu věcí. Ať už jde o práci se skupinou, konstruktivní kritiku, schopnost vyjadřovat se nebo i o získání více znalostí v daném oboru, kterým se projekt zabývá. Ze začátku jsem si nebyla jistá, zda na to mám a jestli jsem na to správný člověk, každopádně teď jsem moc ráda, že jsem do toho šla a mohla být součástí. Co se týče našeho týmu, sešli jsme se parta kreativních lidí, kteří chtějí svoje nápady předávat dál. Během projektu jsme pracovali s panem učitelem a společně hledali způsoby, jak udělat výuku zajímavější, což se nám za mě vážně povedlo. Tento projekt bych doporučila všem studentům, kteří mají zájem prosadit své návrhy na efektivnější výuku. Sama jsem si potvrdila, že to opravdu má smysl.“
Za tým R. Bartoníček






