Výměnný pobyt v USA 2023

Dne 14. října se skupina čtrnácti studentů ze čtvrtých ročníků, za doprovodu pánů učitelů Ladislava Douši a Viktora Heřmánka, vydala přes půl světa do USA. Po dlouhé cestě jsme se konečně ocitli na newyorském letišti ve státě New Jersey.

Tam nás k našemu velkému nadšení vyzvedl žlutý školní autobus naší partnerské školy Glen Rock High School. Ve večerních hodinách jsme dorazili do malého městečka Glen Rock, kde nás přivítaly naše hostitelské rodiny. Tak začal náš podivuhodný týden strávený v USA.

Hned druhý den ráno jsme se vydali lodí na snad úplně nejznámější atrakci New Yorku a pýchu celé Ameriky – na Sochu Svobody. Všichni jsme žasli nad impozantností, se kterou se tyčila do výšky neuvěřitelných 93 metrů. Věřím, že jsme zažívali podobné pocity jako lidé, kteří poprvé spatřili město nekonečných možností. Jejich cesta však nevedla na Liberty Island k Soše Svobody, nýbrž na vedlejší ostrov Ellis Island, kde od konce 19. století do poloviny 20. století fungovala imigrační stanice. Všichni jí museli projít, než mohli poprvé vstoupit na půdu USA. I my jsme si bývalou stanicí prošli, i když jen jako návštěvníci nesmírně zajímavého muzea. A pak už hurá na vrchol podstavce sochy, ze kterého se nám naskytl vůbec první dechberoucí výhled na New York. Odpoledne jsme poprvé stanuli v samotném městě, přesně řečeno v části zvané Financial District. Nasáli jsme trochu atmosféry Newyorského ruchu a už byl čas frčet vlakem zpět do Glen Rocku.

V pondělí jsme se společně s americkými studenty vydali na jejich high school. Ráno jsme si vyslechli Pledge of Allegiance, prohlédli jsme si celou školu, navštívili pár hodin a popovídali jsme si s několika učiteli. Také jsme si prošli Glen Rock, navštívili místní policejní stanici, záchrannou službu, muzeum a vyfotili se u slavného kamene, podle něhož je město pojmenováno.

Další tři dny jsme už věnovali jen a pouze New Yorku. Měli jsme nabitý program a viděli jsme všechny hlavní části Manhattanu. Navštívili jsme nejznámější mrakodrap Empire State Building, z jehož 86. patra jsme se rozhlédli až daleko za hranice města. Viděli jsme Grand Central Terminal, 9\11 Memorial, Brooklyn Bridge, Little Italy a Chinatown, kde si spousta z nás dala výtečné jídlo. Také jsme se třeba stavili u Rockefeller Centre známého z vánočních filmů, prošli jsme si sluncem zalitý Central Park plný veverek a poslechli si písničky Beatles u pomníčku Johna Lennona. Nekonečná barevná směsice světel na Times Square nám úplně vyrazila dech. Od rušných ulic velkoměsta jsme si odpočinuli v klidném zeleném ráji na takzvané High Line, která se táhne vysoko nad ulicemi. Na mrakodrapu Edge jsme vystoupali ještě o 14 pater výš než na Empire State Building. Díky vyhlídkové plošině se skleněným zábradlím se nás naskytl ničím nerušený výhled na celičký New York. Jeden z největších zážitků pro milovníky Halloweenu byl nejspíš Chelsea Market, který díky své výzdobě připomínal spíše zábavní park než tržnici.

Na samém konci našeho prozkoumávání New Yorku jsme se potulovali v oblasti zvané Greenwich Village. Je to klidnější čtvrť, ve které sídlí New York University. Poslední chvíle jsme strávili zde. Seděli jsme v parku na Washington Square a sledovali jsme ruch kolem. Studenty spěchající na přenášky, páníčky venčící své psy, postarší místňáky hrající šachy, lidi na lavičce s odpolední kávou či rodinky, které si udělaly piknik pod stromy se zbarveným listím. Prostě jsme na chvíli v tomto hektickém městě zastavili. Byl to doopravdy kouzelný zážitek.

Na závěru týdne jsme se vypravili na celodenní výlet do Filadelfie. Dlouhou cestu autobusem jsme si rozdělili zastávkou v Grounds for Sculpture, zahradách plných uměleckých děl. Ve Filadelfii jsme viděli pro USA tolik důležitý zvon Liberty Bell, ochutnali místní proslulý cheesesteak, vyběhli si schody, na kterých trénoval známý filmový boxer Rocky a prošli si také bývalé vězení Eastern State Penitentiary, ve kterém byl vězněn samotný Al Capone.

Konec úžasného týdne se nezadržitelně přiblížil. Poznali jsme něco z každodenního života v americké rodině, středoškolské prostředí americké high school, multikulturalitu odrážející se v americké kuchyni a hlavně New York, město, které nikdy nespí. Po sobotním dni stráveném v hostitelských rodinách jsme se se slzami v očích rozloučili a naposledy jsme zamávali zemi, kterou by někdo nazval zemí nekonečných možností.

Tereza Cabrnochová, C4A

Fotogalerie zde: https://eu.zonerama.com/GJOKH/Album/10555986

Publikováno v kategorii Různé.