Úspěch na Evropské fyzikální olympiádě

Díky dobrému umístění v celostátním kole fyzikální olympiády jsem byla vybrána, abych reprezentovala Českou republiku na Evropské fyzikální olympiádě, která se konala od 28. května do 1. června 2018 v Moskvě.

Po předcházejícím poměrně komplikovaném zajištění víz do Ruské federace jsem se v pondělí ráno vydala na Letiště Václava Havla v Praze, odkud jsem společně s ostatními členy českého týmu a týmlídrem Mgr. Filipem Studničkou, Ph.D., vyrazili letadlem na moskevské letiště Šeremetěvo. Tam už na nás čekaly naše dvě průvodkyně Nasťa a Máša, studentky angličtiny na místní univerzitě, které se o nás během celého našeho pobytu staraly. Po přejezdu do kampusu Moskevského fyzikálně-technického institutu v nedalekém městě Dolgoprudném a ubytování na místních kolejích následovalo slavnostní zahájení celé olympiády.

V úterý ráno nás čekalo pět hodin řešení experimentální úlohy a během odpoledne doprovodný program v podobě ukázky fyzikálních experimentů. Večer jsme pak vyslechli přednášku o kvantové mechanice. Soutěžní klání pokračovalo ve středu ráno pěti hodinami řešení teoretických úloh, odpoledne jsme pak navštívili Muzeum kosmonautiky v Moskvě.

Ve čtvrtek dopoledne neprobíhal odborný program, takže jsme volno využili k výletu do centra Moskvy. Zde jsme si prohlédli Rudé náměstí včetně Kremlu, chrámu Vasila Blaženého a mauzolea. Poté jsme poobědvali v tradiční ruské restauraci, kde jsme ochutnali boršč a tradiční vareniki. Odpoledne už jsme slavným moskevským metrem spěchali zpět na univerzitu, kde probíhaly tzv. moderace neboli konzultace našich opravených řešení s organizátory soutěže.

Celá olympiáda byla zakončena efektní ohňovou show a slavnostním vyhlášením výsledků v centru Moskvy. Za svá řešení úloh jsem získala 10,9 bodů, což stačilo k zisku bronzové medaile.

Kateřina Rosická (V7A)

Publikováno v kategorii Fyzika.